Zo rood als een kreeft - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Monique Leest - WaarBenJij.nu Zo rood als een kreeft - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Monique Leest - WaarBenJij.nu

Zo rood als een kreeft

Blijf op de hoogte en volg Monique

12 April 2014 | Indonesië, Bunaken

3 weken geleden ( nog maar ) , toen we hier aan kwamen, alles was zo spannend en overweldigend. De start week was ontzettend wennen, omdat de eerste groep er nog was en je merkte dat er zo'n groot verschil was tussen de eerste groep en wij als tweede groep. De eerste groep was al helemaal op z'n plek , kende de taal al goed, kende alle mensen en kinderen. Wij als nieuwelingen stapten even het diepe in en moesten echt ons hoofd boven water houden de eerste dagen. Na dat de eerste groep vertrok , wat ook ontzettend heftig was hebben wij wat meer ons plekje kunnen vinden, ons eigen ding. Voor mijn gevoel is dat goed uitegepakt en ben ik lekker bezig met de sportlessen en de Engelse lessen waar ik veel plezier in heb.

Maandagavond 7 april, de avond voor Pastor Jacob zijn verjaardag gingen we samen met de kerkgroep alles versieren met slingers, ballonnen en was er een mooie taart.
Om 00:00 uur kwam Pastor binnen en begonnen we allemaal uit volle borst te zingen. Daarna sneed hij de taart aan en ging hij 1 voor 1 bij ons langs en kregen we een hapje van de overheerlijke volgestampt met suiker taart. Pastor is de vader van alle kinderen en dit was ook weer te zien toen hij ons dat stukjet taart gaf. Daarna volgde er zoals gewoonlijk weer een hele fotosessie. Monique picture ! Monique can we make a photo? Monique smile!
De volgende dag was het grootfeest! De hele dag was er visite voor Pastor, en lekker eten en drinken. Samen met Gerard hebben we Pastor een mooi blousje gegeven en een boek waar kinderen van het weeshuis, de kerkgroep en vrienden van Pastor iets in hebben geschreven speciaal voor hem.
Rond een uur of 9 na het avond eten zetten ze zoals ze hier altijd doen op feestjes, de karaoke aan en gaan ze lekker zingen en dansen. Wij kozen voor het tweede en hebben me toch een goede workout gedaan daar op de dansvloer.
Daar kwam Oma weer aan, huppekee ze pakt je bij je armen vast en zonder pardon word je mee gesleurt naar de dansvloer en houdt ze je stevig vast.
Het was een ontzettende gezellige avond!

Na een kortnachtje moesten we woensdag vroeg uit de veren, want het was tijd voor een korte vakantie! Bij Pastor Jacob in de auto, ja je raad het al ; hobbel de bobbel 2,5 uur in de autor richting Manado. Eenmaal aangekomen in Manado hebben we lekker in een pizzahut een pizza gegeten. Daar ontmoette wij ook de Nederlander Jochum , zijn dochtertje en Indonesische vrouw. Jochum is een paar jaar geleden op het eiland Bunaken een resort begonnen the village bunaken.
Dus daar gingen we , op de boot. Lekker hard over het water, de wind in je haren en genieten van het mooie uitzicht. Klinkt mooier dan het was, de golven waren heel wild en we gingen van voor naar achter van links naar rechts op de boot. De andere meiden maar genieten en genieten en na 5 minuten schommelen hing Monique over de rand van de boot om de vissen te voeren en tegelijk verzoop ik bijna omdat de hoge golven tegen mijn gezicht sloegen. Heel fijn!

Toen ik met beide benen in het zand stapte was ik weer de oude en keek ik mijn ogen uit , wat een paradijs. Per tweetal kregen we een mooi huisje , met een lekker bed , een warme douche en een wc die normaal doorspoelt! S' ochtends als ontbijt geroosterd brood, pannenkoekjes en een lekker fruit drankje. Smiddags en savonds is er een buffet met elke dag weer wat anders lekkers,nog wel steeds rijst hoor.

Donderdagochtend hadden Savan en ik na het goedvullend ontbijt een heerlijke lichaamsmassage, van een uur...voor maar 12 euro ! Uhu het was zaaaaaalig!
Smiddags zijn we wezen snorkelen, echt wauw. Het koraal is zo mooi en dan al die mooie verschillende gekleurde vissen die je ziet zwemmen. Wat al helemaal bijzonder was, was dat we een schildpad hebben gezien!! Allemaal hysterisch elkaar aan tikken, wijzen en schreeuwen kijk kijk wauw ! Terwjil we de snorkel in onze mond hadden en we een stel idioten leken die daarna stikken in het zoute water haha.
Savonds na een lekkere cocktail heeft de barman ons meegenomen naar het resort naast dat van ons. Er zaten een paar mannen op gitaar te spelen en we gingen er gezellig bij zitten en mee zingen.

Vrijdagaochtend zijn Esther, Cobiena en ik al vroeg gaan snorkelen, wat weer een belevenis was. Het water stond nog heel erg laag dus we zwommen echt 30 cm boven het koraal, we moesten dus geconcentreerd te werk gaan want het koraal is ontzettend scherp en je kunt vervelende infecties krijgen als je het aanraakt.
Na een uur snorkelen doken we lekker hier het zwembad in en hebben we nog een goede ochtend workout gedaan met buikspieren , springen en gek doen in het water.
2 uur in de middag stapten we weer de boot op , gelukkkig was het water rustig en had ik niet veel last van misselijkheid. Ik heb echt genoten toen we over het wat vlogen en we werkelijk waar een prachtig uitzicht hadden. Blauwe zee, strakke blauwe lucht, mooie eilandjes en bergen in de verte. Gelukzalig momentje.
Met de boot kwamen we op een mooi plekje waar we weer de duikbril, snorkel opzetten en de flippers aantrokken. We hebben wel weer een uur door het water gezwommen en het koraal en de vissen waren nog mooier. We hebben nog 4 keer een schildpad gezien. Toen we terug kwamen van een middagje varen hebben Esther en ik nog een lekkere gezichtsbehandeling gehad, van een uur.... voor weer 12 euro!
We hebben het ook zo zwaar...
Na een dag volop in de zon geweest kun je natuurlijk verwachten dat je verbrand, goh je meent het. Ik keek in de spiegel en zag inderdaad een rode kreeft staan.

Bunaken heeft me goed gedaan!
Morgen vroeg gaan we terug naar Tondano, ons huisje, wat ook echt wel als thuis voelt.

Dankzij mijn topper heit staan er nu foto's op deze site zodat jullie die kunnen bekijken en er meer een beeld bij zullen krijgen hoe het hier is.
Toch heb ik de laatste tijd heel veel momentjes, dat ik een foto wil maken van iets wat geweldig mooi is of heel indrukwekkend maar dat ik daarna al denk nee laat maar, zo mooi als ik het zie, zie je niet terug op de foto. Dat is met bijna alles wat mij hier overkomt. Geen woorden voor.

Ik wil nog wel even zeggen dat het mij heel goed doet, al die berichtjes en reacties uit Nederland!

Tot de volgende !



  • 12 April 2014 - 11:11

    Rixt:

    Hoi Monique,

    Wer in moai ferhaal. Fisken fuorje, read as ik kreeft, fiskjes en skildpadden besjen by it snorkeljen. Wat in bisteboel dizze kear. No fanke it giet dy goed en oant it folgende ferhaal. Ik sjoch der yn elts gefal nei ut.

    Gr. Rixt

  • 12 April 2014 - 11:24

    Gosse:

    He meid wat weer een verhaal lees het altijd met veel genoegen . Jonge nou maak je de werkelijk mooie en minder mooie dingen mee. Nog heel veel plezier en tot het volgende blog.

    Gr. Gosse

  • 12 April 2014 - 14:00

    Heit':

    He momo, wer een mooi petear van jimme belibbenissen der op Bunaken.
    Lykest mem wol mei dyn zeeziekte, n tiid om nooit te verjitten . Mat wy hast € by stoarte of hast nog genoch.
    Leafs dyn fan dy Heit

  • 12 April 2014 - 15:09

    Wiebren:

    He Moniqeu,

    Wat wer in moai ferhaal! Geweldich wat ast allegear meimakkest en dat wy it sa in bytsje meibelibje kinne. In protte wille fierder en succes der fierder: giet fest lukken. Groetnis fan Wiebren en Sigrid. Oant de folgjende kear!

  • 12 April 2014 - 16:30

    Mem:

    Hee skatsje,
    No lez ik datsto echt oant it fakansje fieren bist. Ik reizigje no hast efkes een stikje mei dy mei.
    Wat fine wij die massages altyd lekker he. It sil der wol better west ha as jir thus of net ?
    No, nog mar efkes hiel bot genietsje, bist aanst sa wer bij us.
    Hiele dikke knuffel en dikke tutten fan mem. Love you.

  • 12 April 2014 - 20:30

    Hillie:

    Hoi Monique,

    No, dit ferhaaltsje gong der ek wer yn as koek. Ik wol der ek wol in stukje fan want it klinkt hymelsk! Utsein it fisken fuorjen fansels! ;-)

    Genietsje der noch mar fan! Dan sil ik no wer efkes fan de foto's genietsje. ( Heit fan Monique, ek titge by tige fan my!)



    Tot beslút mar wer in dikke tút út it Hearrenfean!

  • 13 April 2014 - 12:06

    Jannie:

    He hallo Monique,
    wat een leuke reisverslagen schrijf je!
    een lust om te lezen.
    en ben ook erg blij dat heit de foto's erbij heeft kunnen krijgen.
    maakt het nog mooier.
    als je weer een schildpad ziet.... graag even een foto van maken.
    geniet ervan meid, het is je gegund.
    liefs van Jannie.

  • 14 April 2014 - 18:25

    Sjoukje:

    Hoi Monique,

    Jeetje zeg, jij beleeft wel enorm veel. Bunaken lijkt wel een sprookjeseiland. En je beschrijft het ook zo mooi allemaal. Die ritten in die auto en dat jullie dan zo'n lol hebben, het snorkelen, de kinderen in de klas, het dansen in de regen, het verdriet van dat ene meisje, als lezer beleef je het gewoon mee. Hele mooie dingen en ook minder mooie. Bijzonder dat jij dit doet samen met de anderen. Geweldig dat je iets kan betekenen voor die kinderen daar.
    Geniet er van en een lieve groet van Abele en Sjoukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bunaken

Monique

Actief sinds 04 Maart 2014
Verslag gelezen: 2128
Totaal aantal bezoekers 13153

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: